28 Δεκ 2008

Η κάθε νέα χρονιά αναπτερώνει ελπίδες, θέτει καινούρους στόχους, ανανεώνει τα όνειρα μας αλλά πάνω απ' όλα μας θυμίζει πως ο χρόνος, ο μήνας, η εβδομάδα, η μέρα, η ώρα, το λεπτό... περνάνε και είναι πλεόν σίγουρο πως δεν ξαναγυρνάνε.
Η κάθε νέα χρονιά είναι ανάγκη για τον καθένα μας, μια ανάγκη να πραγματευθεί με τον εαυτό του το τί τον περιμένει... μια ανάγκη να μην επαναλάβει όσα μπορεί να τον δυσαρέστησαν την προηγούμενη χρονιά ... μια ανάγκη να συνειδητοποιήσει πως ο χρόνος περνάει...
Για μένα η νέα μου αυτή χρονιά είναι ένας νέος πήχυς, ένας νέος ορίζοντας, μια θάλασσα που αναμένει να κατακτηθεί και να κατακτήσει. Ελπίζω για όλους η κάθε χρονιά να έχει τη δική της σημασία...τη δική της διάσταση... τη δική της ονειρεμένη πορεία. Καλό ταξίδι στο νέο έτος....

Ανάγκες εργαζομένων και κίνητρα στην απασχόληση

Επικρατεί η άποψη πως βασικό κίνητρο για παρότρυνση των εργαζομένων είναι η οικονομική ανταμοιβή είτε με αύξηση του μισθού είτε με φιλοδώρημα. Τα κίνητρα που χρειάζονται οι εργαζόμενοι στη διάρκεια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας τους αποτελούν ένα κρίκο της αλυσίδας παραγωγικότητα, απόδοση και ικανοποίηση του ατόμου.

Στα πλαίσια αυτού του τρίπτυχου, σημαντικό είναι να αναγνωρίζεται τί ενθαρρύνει και πώς, έναν εργαζόμενο. Έτσι, το κίνητρο είναι αυτό που ικανοποιεί τις ανάγκες μας. Οι ανάγκες αυτές, σύμφωνα με την πυραμίδα του Maslow, μπορούν να διαχωριστούν στην ανάγκη πραγμάτωσης και εκτίμησης, αλλά και στις κοινωνικές και φυσιολογικές (πρωταρχικές) ανάγκες, καθώς και στην ανάγκη ασφάλειας. Ένας εργαζόμενος έχει ανάγκη να εκτιμάται και να εκτιμά, σε ένα περιβάλλον που του επιτρέπει τη δημιουργικότητα και την επίτευξη στόχων αλλά παράλληλα, του παρέχει ασφάλεια και δυνατότητα σχέσεων με τρίτους.

Κίνητρα προσφέρουν όσες ενέργειες συνδέονται με την εργασία, όπως για παράδειγμα, η ευθύνη, η πρόοδος και η εργασία αυτή καθεαυτή. Σε αντίθεση, οι παράγοντες που απογοητεύουν και αποθαρρύνουν είναι σχετικοί με τις σχέσεις, τον μισθό, την ασφάλεια και τις συνθήκες εργασίας.

Οι θεωρίες των κινήτρων απευθύνονται συνήθως σε εκείνους που πρέπει να παροτρύνουν τους εργαζόμενους, δηλαδή στα ανώτερα στελέχη, οι οποίοι με την σειρά τους εκπληρώνουν τις δικές τους ανάγκες. Έχοντας αυτά υπόψη, κίνητρο για τον εργαζόμενο είναι να βρίσκει νόημα στην εργασία του, να αισθάνεται υπεύθυνος και να είναι γνώστης των αποτελεσμάτων της προσωπικής του συμβολής. Γι’αυτό και το κίνητρο δεν μπορεί να περιορίζεται πάντα σε χρήματα, αλλά να αποτελεί μια δυναμική διεργασία, σε ένα περιβάλλον όπου η εργασία μπορεί να αποτελέσει από μόνη της το βασικό κίνητρο απόδοσης.
(Φιλελεύθερος, 28/12/08)

21 Δεκ 2008

Το ανθρώπινο δυναμικό ως πυλώνας ανάπτυξης

Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία αποτελεί ένα βασικό μοχλό ανάπτυξης, δεν παραγκωνίζεται η ύπαρξη του ανθρώπινου δυναμικού, ή όπως συνηθίζεται να χρησιμοποιείτε στην αγγλική, το human resources.

Ανθρώπινο δυναμικό μπορεί να έχει την έννοια του ανθρώπινου κεφαλαίου, αλλά ακόμη και τη λογική όπως αυτή διαδόθηκε τα τελευταία χρόνια, ως ένα βασικό τμήμα επιχειρήσεων και οργανισμών. Το τμήμα, δηλαδή, εκείνο που αναλαμβάνει θέματα σχετικά με διορισμούς, προαγωγές, εκπαιδεύσεις και ότι άλλο περιλαμβάνεται στη σχέση μεταξύ του εργαζόμενου και της επιχείρησης. Στα πλαίσια της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν κάποιοι βασικοί άξονες ανάπτυξης. Αν θεωρήσουμε ότι ο οργανισμός είναι μια οντότητα με κοινωνικούς και οικονομικούς στόχους, ξεκάθαρα διαμορφωμένους, η διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού είναι εκείνη που θα θέσει σε ισχύ τους στόχους αυτούς μέσω της ‘εκμετάλλευσης’ του υπάρχοντος κεφαλαίου.

Ο οργανισμός λειτουργεί σε ένα περιβάλλον που δέχεται επιδράσεις τόσο από την κοινωνική και τη φυσική δομή, όσο και από την τεχνολογία και τον πολιτισμό. Η διεύθυνση του ανθρώπινου δυναμικού οφείλει να διαχειριστεί τα άτομα και την εργασία τους στα πλαίσια του οργανισμού, χτίζοντας ένα σύνολο γνώσεων και δραστηριοτήτων. Γερμανός κοινωνιολόγος ανέφερε πως, η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού δημιουργεί μια προστιθέμενη αξία. Η αξία αυτή μπορεί να μεταφραστεί ως τρόπος παραγωγής ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και υψηλότερης απόδοσης του οργανισμού.

Έστω κι αν είναι σε κάποιο βαθμό αντιφατικές οι λέξεις πόροι και άνθρωπος, η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού προσβλέπει να ελκύσει τα καλύτερα ‘κεφάλαια’ και να δημιουργήσει τέτοιες συνθήκες εργασίας όπου να μπορέσουν να πετύχουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση τους. Βασική επιδίωξη της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού είναι η ενσωμάτωση των εργαζομένων στον οργανισμό, ως κινητήριος μηχανισμός για την κερδοφορία και την υγιή ανάπτυξη του οργανισμού.
(Φιλελεύθερος, 21/12/2008)

14 Δεκ 2008

Εργασιακό περιβάλλον φιλικότερο προς τον άνθρωπο (Μέρος Β’)

Πέρα από τις παθήσεις και ατυχήματα που μπορούν να προκύψουν από την έλλειψη ρυθμίσεων ασφάλειας και υγείας στην εργασία, συχνό φαινόμενο αποτελούν και τα διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Μικρές ή μεγάλες ’πινελιές’ προστασίας μπορούν να ανατρέψουν τις αρνητικές συνέπειες της καθιστικής και πολύωρης μονότονης εργασίας. Η ορθή ρύθμιση του φωτισμού, ο καλός εξαερισμός του χώρου, η αποφυγή των δυνατών ήχων είναι συνθήκες που πρέπει να θεωρούνται απαραίτητες στο εργασιακό περιβάλλον.

Ο εργοδότης οφείλει να είναι τυπικός απέναντι στον εργαζόμενο, παρέχοντας του όσες διευκολύνσεις χρειάζονται, όπως εργονομικά καθίσματα, προστατευτικά στις οθόνες των υπολογιστών και άλλα, ώστε να μπορεί να διεκπεραιώνει καλύτερα την εργασία του. Επιπλέον, σημαντικό είναι να δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στον εργαζόμενο να κάνει μικρές παύσεις από την εργασία του. Γενικότερα, συστήνεται όπως κάθε 45 λεπτά καθιστικής εργασίας πρέπει να συνοδεύονται από 5 λεπτά παύσης.

Πέρα των πιο πάνω, ιδιαίτερη σημασία έχει το κάθισμα να είναι με χερούλια στο πλάι ώστε να στηρίζονται τα χέρια ή ακόμα, κάτω από τα γραφεία να βρίσκονται υποπόδια για να μην επιβαρύνονται τα πόδια κατά τη διάρκεια της καθιστικής εργασίας.

Το εργασιακό περιβάλλον αποτελεί για τους πλείστους εργαζόμενους το χώρο όπου διανύουν σχεδόν το ένα τρίτο της ημέρας τους. Είναι σίγουρο πως ο εργοδότης δεν μπορεί πάντα να επενδύει για όλες τις ’μικροπολυτέλειες’ που θα προσφέρουν στον εργαζόμενο ένα φιλικότερο περιβάλλον. Είναι επίσης σίγουρο, πως όσο καλύτερα διαμορφωμένος είναι ο εργασιακός χώρος, τόσο καλύτερη θα είναι τόσο η απόδοση όσο και η διάθεση για προσφορά του εργαζόμενου. Οι τέσσερις τοίχοι ενός γραφείου είναι συχνά ανιαροί και βαρετοί, κουράζοντας τον ’ένοικο’ τους, γι’ αυτό και η παραμικρή νότα διευκόλυνσης μπορεί να βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας.
(Φιλελεύθερος 14/12/2008)

7 Δεκ 2008

Εργασιακό περιβάλλον φιλικότερο προς τον άνθρωπο (Μέρος Α')

Στα πλαίσια της ασφάλειας και υγείας στην εργασία, ο εργοδότης αλλά και ο ίδιος ο εργαζόμενος είναι απαραίτητο να διαμορφώσουν τον εργασιακό τους χώρο, με τρόπο ώστε να επικρατούν οι κατάλληλες συνθήκες εργασίας.

Οι κίνδυνοι που συντρέχουν σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, ή σε ένα χώρο γραφείου και σε εργοστασιακές εγκαταστάσεις, είναι διαφορετικοί. Ο υπάλληλος ο οποίος βρίσκεται σε γραφείο, δεν κινδυνεύει τόσο από εργατικό ατύχημα αλλά περισσότερο από παθήσεις που θα προκληθούν λόγω της πολύωρης ακαμψίας και στασιμότητας του. Σε ένα γραφείο είναι δυνατό να προνοηθούν διάφορες μικρές ‘διευκολύνσεις’ ούτως ώστε ο χώρος να είναι πιο εργονομικός.

Σημαντικό ρόλο έχει, κατ’ αρχήν, η φωτεινότητα του χώρου, λαμβάνοντας υπόψη το φυσικό φως που εισέρχεται από τα παράθυρα αλλά και το τεχνητό φως από λαμπτήρες. Απαραίτητες είναι οι κουρτίνες ούτως ώστε τις στιγμές που η φωτεινότητα είναι έντονη, να ελέγχεται αναλόγως. Όσο για τις λάμπες που υπάρχουν εντός του χώρου, καλό είναι να μην υπάρχει αντανάκλαση σε οθόνες υπολογιστών, να έχουν φωτεινότητα που να μη κουράζει το ανθρώπινο μάτι και να μην παρουσιάζουν φθορές, όπως το τρεμούλιασμα στις λάμπες φθορίου.

Ταυτόχρονα, ο κάθε ένας χρειάζεται να ρυθμίζει την οθόνη του υπολογιστή του (αν χρησιμοποιεί), ώστε να έχει τη κατάλληλη φωτεινότητα για να γίνεται η χρήση αυτού ορθολογικά. Πέρα όμως από την οθόνη, το πληκτρολόγιο πρέπει να έχει μια μικρή κλίση για να μη ταλαιπωρείται ο καρπός του χεριού, και το ποντίκι να είναι πάντα στη πλευρά που βολεύει τον χρήστη ανάλογα με τον αν είναι αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας. Η οθόνη του υπολογιστή είναι σημαντικό να βρίσκεται στην ευθεία των ματιών, κυρίως για την αποφυγή παθήσεων στον αυχένα.