24 Μαΐ 2009

Πόσο ανθρωποκεντρικός είναι ο χώρος εργασίας σου;

Ο χώρος εργασίας είναι σημαντικό να είναι με τέτοιο τρόπο διαμορφωμένος ώστε να αναπτερώνει το ενδιαφέρον του εργαζόμενου, να προκαλεί κίνητρα στο άτομο, να του προσφέρει μια γενικότερη ευχαρίστηση και ικανοποίηση. Μέσα στο σύνολο στο εργασιακών συνθηκών, περιλαμβάνονται και οι σχέσεις προϊσταμένων και υφισταμένων.

Ο διευθυντής μιας εταιρείας, ο εκτελεστικός σύμβουλος ενός οργανισμού, ο ανώτερος προϊστάμενος μιας δημόσιας υπηρεσίας μπορούν να δείχνουν το ενδιαφέρον τους και να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους υφισταμένους. Το μεγάλο χάσμα μεταξύ διευθυντή και υπαλλήλου δε δημιουργεί συνήθως τις φιλικότερες για τον εργαζόμενο συνθήκες, δημιουργώντας κάποιες φορές μια απρόσωπη και λιγότερο ανθρώπινη σχέση.

Ένας διευθυντής αρχικά πρέπει να κατανοήσει ότι η παραγωγικότητα, τα κέρδη, η απόδοση, η αποδοχή ενός οργανισμού/υπηρεσίας/εταιρείας είναι άμεσα συνδεδεμένα με το ανθρώπινο δυναμικό και στη συνέχεια να εστιάσει συγκεκριμένες πολιτικές στον ανθρώπινο παράγοντα του οργανισμού. Ο διευθυντής μπορεί να διαπιστώσει τυχόν προβλήματα, ή να αποφύγει δυσκολίες και εμπόδια, αν για παράδειγμα οργανώνει μια φορά το μήνα συνάντηση με όλους του εργαζόμενους. Το ενδιαφέρον του αλλά και τον έλεγχο που χρειάζεται να ασκεί μπορεί να τα πετύχει με μια συστηματική βόλτα στα γραφεία των εργαζομένων.

Η προσωπική επικοινωνία ενός προϊσταμένου με τους εργαζόμενους επιτρέπει στον οργανισμό να λειτουργεί πιο ομαλά, με ανοιχτές πόρτες, σε πνεύμα συλλογικότητας όπου η επικοινωνία είναι επιτρεπτή για να επιλύονται προβλήματα γρηγορότερα και να μη επαναλαμβάνονται διαφωνίες και τυχόν ‘ατασθαλίες’.

Ένα μεσημεριανό ή ένα δείπνο κατά τακτά διαστήματα μεταξύ προϊσταμένων και υπαλλήλων, μικρές γιορτές με την ευκαιρία διακοπών ή μιας επιτυχίας στην επιχείρηση, οργανωμένοι όμιλοι με θεματικές σχετικές με τα ενδιαφέροντα των εργαζομένων που επιτρέπουν την ανάμειξη τόσο των εργαζομένων όσων και των ανώτερων τους, μπορούν να προσδώσουν μια πιο ‘οικογενειακή’ μορφή στο εργασιακό περιβάλλον.
(Φιλελεύθερος, 24-05-2009)

18 Μαΐ 2009

Η πολιτική της ανοιχτής πόρτας

Η πολιτική της ανοιχτής πόρτας έχει τις ρίζες της στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν η Αμερική πρότεινε μια ανοιχτή πόρτα που θα επέτρεπε στα κράτη με εμπορικές συναλλαγές να έχουν ίση πρόσβαση στην κινεζική αγορά, σηματοδοτώντας την αρχή του αμερικανικού επεκτατισμού. Μετατρέποντας αυτό το γεγονός σε καθαρά επιχειρησιακούς όρους, η πολιτική της ανοιχτής πόρτας παραπέμπει στη δυνατότητα των εργαζομένων να επικοινωνούν με τα διευθυντικά στελέχη.

Η πολιτική αυτή επιτρέπει σε ένα άτομο να αποτείνεται όχι μόνο στον άμεσα προϊστάμενο του αλλά και στους ανώτερους του προϊστάμενου. Αυτή η πολιτική διαχείρισης έχει ως σκοπό να ενθαρρύνει ένα περιβάλλον πιο χαλαρό, όπου εργαζόμενοι θα βρίσκουν την πόρτα των διευθυντών τους ανοιχτή, έχοντας έτσι την ευκαιρία μιας πιο ανεπίσημης συναναστροφής μεταξύ υπαλλήλων και προϊσταμένων.

Σε μια εποχή όπου πλέον η προσωπική επικοινωνία είναι περιορισμένη και η χρήση των νέων τεχνολογιών είναι αυξανόμενη, η πολιτική της ανοιχτής πόρτας επιτρέπει στους εργαζόμενους, όταν το επιδιώξουν, να μπορούν να μιλήσουν με το ‘αφεντικό’ για τα θέματα που τους αφορούν στα πλαίσια μιας προσωπικής, tête à tête συζήτησης.

Προφανώς, η πολιτική αυτή δεν μπορεί να μην έχει όρια. Διότι καθώς ο χρόνος είναι πολύτιμος για τις πλείστες επιχειρήσεις, δεν είναι δυνατόν ένας διευθυντής μοναδικό του μέλημα να είναι οι προσωπικές συναντήσεις με τους εργαζόμενους. Γι’ αυτό, ναι μεν οι πόρτες παραμένουν ανοιχτές, αλλά οι εργαζόμενοι πρώτα αποτείνονται στον άμεσα προϊστάμενο τους και αν δεν βρεθεί η λύση που αναζητούν, τότε κατευθύνονται στο γραφείο του διευθυντή.

Έτσι, η πολιτική της ανοιχτής πόρτας επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ όλων των βαθμίδων του οργανογράμματος μιας επιχείρησης, αναπτύσσοντας εμπιστοσύνη, συνεργασία και σεβασμό, χωρίς να υπάρχει ημερομηνία λήξης της ισχύς της συγκεκριμένης πολιτικής.
(Φιλελεύθερος, 17-05-2009)

Το coaching στην επιχειρησιακή ζωή

Συχνά μπλέκεται η έννοια του coaching με αυτή του μέντορα και του συμβούλου σε μια επιχείρηση. Τι είναι όμως το coaching; Το συγκεκριμένο αποτελεί πλέον ένα γνωστό εργαλείο για τη στήριξη της προσωπικής ανάπτυξης προσόντων και γνώσεων ενός ατόμου, ώστε να είναι σε θέση να βελτιώσει την αποδοτικότητα του, για να συνάδει με τους στόχους της επιχείρησης.

Το coaching είναι αρμοδιότητα είτε ενός διευθυντή, είτε ανώτερων στελεχών της υπηρεσίας ανθρωπίνου δυναμικού. Έχοντας στο μυαλό ένα προπονητή ποδοσφαιρικής ομάδας, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια του εν λόγω εργαλείου. Ο προπονητής βρίσκεται διαρκώς σε επαφή με τους παίκτες της ομάδας, τους προγραμματίζει, τους δίνει οδηγίες, προσπαθεί να τους βελτιώσει τη φυσική τους κατάσταση, τους εντάσσει σε μια ομαδικότητα ώστε να συνεργάζονται με τους συμπαίκτες τους και απώτερος σκοπός τους είναι να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους για να επέλθει η προσδοκώμενη νίκη της ομάδας τους στο επόμενο αγώνα.

Μεταφέροντας τα πιο πάνω σε μια επιχείρηση, το coaching στοχεύει να κατευθύνει και να προσανατολίσει ένα άτομο ώστε να διακρίνει τις ικανότητες του και να τις βελτιώσει. Για παράδειγμα, το εργαλείο βοηθάει ειδικούς που θα ήθελαν να βελτιώσουν τις διαπροσωπικές και διαχειριστικές τους ικανότητες ή που θα προσπαθούσαν να ανταπεξέλθουν σε πιθανά νέα καθήκοντα και αρμοδιότητες κτλ.

Το εργαλείο αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλους τους εργαζόμενους. Άρα, προτού αρχίσει η στρατηγική βελτίωσης, θα πρέπει να εξεταστεί η ετοιμότητα των ατόμων να ακολουθήσουν μια τέτοια ‘προπόνηση’. Ορθότερο θα ήταν να εισακουστεί η άποψη των εργαζομένων, καθώς αυτοί είναι και οι βασικοί συμμετέχοντες στη χρήση του εργαλείου. Το coaching είναι μια από τις εναλλακτικές που έχουν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να εκπληρώσουν τις αναπτυξιακές και εκπαιδευτικές ανάγκες.
(Φιλελεύθερος, 10-05-2009)

3 Μαΐ 2009

Έχετε εταιρική κουλτούρα;

Στην αγορά και στις συνθήκες που επικρατούν σε αυτή, μάλλον είναι δύσκολο να μιλάμε για εταιρική κουλτούρα, καθώς ολοένα και περισσότερο αυξάνονται οι διεθνοποιημένες επιχειρήσεις, των οποίων τα γεωγραφικά τους όρια δεν περιορίζονται. Πέρα αυτού όμως, η εταιρική κουλτούρα αποτελεί αναπόσπαστο και σημαντικό κομμάτι μιας επιχείρησης, και πιθανότατα και της μελλοντικής βιωσιμότητας της.

Η εταιρική κουλτούρα είναι οι κοινές αξίες, πιστεύω, αρχές και κανόνες που προσδιορίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις στην επιχείρηση (πελάτες, μέτοχοι, εργαζόμενοι, συνεργάτες κτλ.), την ποιότητα υπηρεσιών και προϊόντων, τις καινοτομίες, τη διαχείριση και οργάνωση, και ότι γενικά έχει σχέση με την επιχείρηση. Η εταιρική κουλτούρα μπορεί να εκφραστεί ακόμα και από τον τρόπο που οι εργαζόμενοι απαντούν το τηλέφωνο ή από την καθαριότητα των γραφείων.

Οι εργαζόμενοι αποκτούν μια συλλογική ταυτότητα και γίνονται μέρος της κουλτούρας αυτής. Η εταιρική κουλτούρα προσδιορίζει το ύφος της επιχείρησης και αποτελεί το σημείο αναφοράς της, καθώς την καθιστά ξεχωριστή σε σύγκριση με τις άλλες επιχειρήσεις.

Η κουλτούρα της επιχείρησης τη φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Της προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, οδηγεί σε συνοχή αλλά και σε πιο ικανοποιημένο ανθρώπινο δυναμικό, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η απόδοση και να παρουσιάζεται η δυναμική της επιχείρησης. Η εταιρική κουλτούρα σκιαγραφεί το τι είναι αναγκαίο και τι όχι, τι είναι σημαντικό και τι όχι, τι είναι σωστό και τι λάθος.

Η εταιρική κουλτούρα μπορεί να παίρνει διάφορες μορφές, π.χ έμφαση στον άνθρωπο και στην ομαδική συνεργασία, ή στην ταχύτητα και στην ευελιξία κτλ. Με αυτό τον τρόπο, μια επιχείρηση αναζητεί την αποτελεσματικότητα των διεργασιών της όχι μόνο σε χρηματοοικονομικά πλαίσια αλλά και με όρους κοινωνικής ενσωμάτωσης, αξιών και κανόνων που διέπουν τόσο την ίδια την επιχείρηση όσο και το ανθρώπινο της δυναμικό.
(Φιλελεύθερος, 3/05/2009)