27 Σεπ 2009

Τι είναι κρίση

Στην εποχή που βρισκόμαστε, χρειάζεται να αναγνωριστεί ότι η έννοια της κρίσης δεν περιλαμβάνει μόνο αυτή που διανύουμε σήμερα. Κρίση μπορεί να προέλθει μετά από ένα τρομοκρατικό κτύπημα ή φυσικές καταστροφές. Κρίση μπορεί να δημιουργηθεί μετά την κατάρρευση του συστήματος πληροφοριών ενός κολοσσού ή μετά το θάνατο του βασικού διευθύνοντα μιας εταιρείας, χωρίς να υπάρχει άμεσος αντικαταστάτης. Κρίση μπορεί να υπάρξει μετά την παραγωγή ενός προϊόντος που θα προκαλέσει αρνητικές συνέπειες στην υγεία των καταναλωτών ή την εμφάνιση σκανδάλων κατάχρησης και διαφθοράς.

Η κρίση δεν προσωποποιείται εξαρχής με οικονομικούς όρους. Στην πλειοψηφία όμως των κρίσεων το αποτέλεσμα είναι οικονομικό. Μείωση πωλήσεων και ανταγωνιστικότητας, ανυπαρξία νέων ιδεών και επεκτατικής πολιτικής στην αγορά, καταστροφή περιουσιών ή βάσης δεδομένων, ανεργία και αύξηση τιμών, όλα θα οδηγήσουν σε ένα οικονομικό κόστος.

Στην κρίση, είτε αυτή επηρεάζει την οικονομία γενικότερα ή την επιχείρηση ειδικότερα, τα επόμενα βήματα γίνονται με σύνεση ώστε η ανάκαμψη να εμφανιστεί στο προσκήνιο.

Ο Ian Mitroff, γνωστός σύμβουλος για τη διαχείριση κρίσεων, αναφέρει ότι κρίση είναι ένα ξαφνικό περιστατικό το οποίο μπορεί να επηρεάσει ή να καταστρέψει ένα ολόκληρο οργανισμό. Μια επιχείρηση δεν πρέπει να περιμένει τα πρώτα σημάδια της κρίσης για να αντιδράσει. Μια επιχείρηση χρειάζεται να προετοιμάσει ένα σχέδιο κρίσης, λειτουργώντας με πιθανά σενάρια κρίσης και πρακτικές αντιμετώπισης τους. Μια ομάδα διαχείρισης της κρίσης θα είναι αυτή που θα ακολουθήσει το σχέδιο δράσης, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες προσπάθειες και το ξαφνικό αυτό γεγονός να μην οδηγήσει σε ύφεση.

Εφόσον αναγνωριστεί η κρίση, πέρα κάποιων άμεσων δράσεων που ίσως θα χρειαστούν, οι υπεύθυνοι θα πρέπει να έχουν έτοιμο το σχέδιο ‘σωτηρίας’ για τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ενέργειες. Οι σπασμωδικές και ραγδαίες λύσεις, όμως, χωρίς τον ανάλογο σχεδιασμό, δεν αποτελούν λύση.
(Φιλελεύθερος, 27/09/2009)

21 Σεπ 2009

Καθορίστε την κατηγορία κοινού σας

Μια εταιρεία, και πιο συγκεκριμένα ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων, προετοιμάζοντας μια εκδήλωση, μια διάσκεψη τύπου, ένα συνέδριο κτλ χρειάζεται να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένη ομάδα κοινού.

Σκοπός του καθορισμού της ομάδας κοινού είναι να αποσταλεί το ορθό μήνυμα στην κατηγορία κοινού που θα το λάβει και το κατανοήσει καλύτερα. Δηλαδή, μια διαφήμιση ενός καταστήματος με παιδικά είδη πρέπει να προσελκύσει κυρίως με την εικόνα τα παιδιά και τους γονείς ώστε να πάνε να ψωνίσουν. Αν όμως το κοινό δεν καθοριστεί σωστά, το πιο πιθανό είναι να δαπανηθούν πολλά χρήματα διότι το μήνυμα θα εκπέμπεται σε όλους, με αποτέλεσμα το μήνυμα να το λάβουν και άτομα τα οποία δεν θα είναι πιθανοί ‘πελάτες-δέκτες’.

Η κατηγορία κοινού συνήθως καθορίζεται ξεκινώντας από τα άτομα και τις ομάδες που σχετίζονται με την επιχείρηση. Για παράδειγμα, αποδέκτες του πιθανού μηνύματος της εταιρείας μπορούν να είναι οι καταναλωτές, οι υπάλληλοι, οι ανταγωνιστές, δηλαδή οποιοσδήποτε. Πέρα όμως από τις ομάδες ατόμων που σχετίζονται με την επιχείρηση, σημαντικός γνώμονας για το κοινό-αποδέκτη είναι το αντικείμενο εργασιών της επιχείρησης.

Κάποιες φορές οι κατηγορίες κοινού μπορεί να είναι πολλές, άρα ο υπεύθυνος της επιχείρησης θα ήταν καλό να επιλέξει κάποιες ομάδες που θα μπορούσαν να προσελκυστούν με κοινά μέσα επικοινωνίας. Ως βασικές ομάδες αναφέρονται η κοινότητα, τα υφιστάμενα και τα μελλοντικά στελέχη, οι προμηθευτές, οι επενδυτές, οι διανομείς, οι καταναλωτές και οι διαμορφωτές γνώμης.

Πέρα όμως από τα πιο πάνω, οι υπεύθυνοι θα προσπαθήσουν να προσελκύσουν ομάδες σύμφωνα πάντα με τον διαθέσιμο οικονομικό προϋπολογισμό. Δηλαδή για να καθοριστούν οι ομάδες-στόχος και τα μέσα επικοινωνίας που θα χρησιμοποιηθούν, βασικός γνώμονας θα είναι το διαθέσιμο χρηματικό κεφάλαιο.
(Φιλελεύθερος, 20/09/2009)

14 Σεπ 2009

Χρειάζεστε χορηγία;

Σε εκδηλώσεις, ποδοσφαιρικούς αγώνες, συναντήσεις κτλ, είναι πλέον συχνό και διαδεδομένο να αναζητούνται χορηγοί για οικονομική ενίσχυση και προβολή της προβλεπόμενης διοργάνωσης.

Χορηγίες συνήθως δίνονται σε αθλητές, σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, σε επαγγελματικά βραβεία, στην παιδεία, σε εκθέσεις και σε εκδόσεις. Χορηγός μπορεί να είναι μια οποιαδήποτε εταιρεία που ενδιαφέρεται να συνδράμει οικονομικά ή ακόμα και με παροχή των υπηρεσιών της.

Σκοπός του χορηγού είναι ουσιαστικά να διενεργήσει προωθητικές ενέργειες του προϊόντος και/ή της υπηρεσίας που μια εταιρεία θέλει να ‘διαφημίσει’. Σημαντικό είναι ότι η χορηγία είναι ένα οικονομικότερο εργαλείο δημοσίων σχέσεων απ’ ότι η διαφήμιση.

Η χορηγία ως ένα επικοινωνιακό μέσο επιτυγχάνει την δημιουργία συνθηκών εντυπωσιασμού και προσθέτει κύρος τόσο στον χορηγό όσο και στο χορηγούμενο. Η χορηγία εν μέρει στηρίζει κυρίως πολιτιστικά γεγονότα, και λειτουργεί με στόχο μια συγκεκριμένη ομάδα ατόμων (Target group) στα πλαίσια πελατειακών σχέσεων.

Παρ’ όλα αυτά το μέσο της χορηγίας δεν μπορεί να προσφέρει εγγυημένα αποτελέσματα, καθώς συχνά το κοινό μπορεί να συγχέει τις δραστηριότητες του χορηγού και του χορηγούμενου. Η έλλειψη της επικύρωσης της αποτελεσματικότητας του εργαλείου αυτού, οδηγεί κάποιες φορές στο συμπέρασμα ότι η χορηγία είναι ‘λιγότερο εμπορικά έγκυρη’.

Η χορηγία χαρακτηρίζεται από ειδικούς των δημοσίων σχέσεων ως δυναμικό μέσο δημιουργίας εντυπώσεων και υπερηφάνειας. Καθοριστικό όμως ρόλο για την επίτευξη αυτού είναι το κοινό το οποίο είναι ο τελικός αποδέκτης του έργου. Ο χορηγός ουσιαστικά παρέχει ‘υλική αξία’ στον χορηγούμενο με σκοπό να προωθήσει την ‘άυλη αξία’ του. Πέρα όμως της δυσκολίας που μπορεί να υπάρχει για εξεύρεση χορηγιών, το εργαλείο της χορηγίας δίνει τη δυνατότητα δημοσιότητας και καταξίωσης, αύξησης πωλήσεων του προϊόντος του χορηγούμενου αλλά και του χορηγού (σε περίπτωση που είναι επίσης παροχέας υπηρεσιών), ενίσχυσης της επιχειρησιακής εικόνας αλλά και ψυχαγωγίας των πελατών.
(Φιλελεύθερος, 13 Σεπτεμβρίου 2009)

2 Σεπ 2009