Μεγάλες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ποικίλες, σύγχρονες μεθόδους αξιολόγησης του εν ενεργεία προσωπικού τους και των υποψηφίων για πρόσληψη. Κάτι τέτοιο ισχύει πλέον και στη χώρα μας, με αρκετές περιπτώσεις λανθασμένων εφαρμογών.
Ο λόγος γίνεται για τα Assessment Centers. Είναι μια μέθοδος αξιολόγησης υποψηφίων για πρόσληψη ή για προαγωγή ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων, όχι όμως για πρόσληψη ατόμων σε χαμηλές ή εισαγωγικές βαθμίδες. Η εν λόγω μέθοδος προσφέρει αξιόπιστα αποτελέσματα αλλά δεν προορίζεται για όλους τους εργοδότες καθώς αποτελεί μια χρονοβόρα και δαπανηρή ‘επένδυση’.
Περί τίνος ακριβώς πρόκειται; Μια ομάδα βαθμολογητών εξετάζει τους υποψήφιους με μια σειρά ασκήσεων όπως το ‘παιχνίδι ρόλων’, η ομαδική συνέντευξη, οι προσομοιώσεις καταστάσεων εργασίας κοκ. Σκοπός αυτής της πληθώρας ασκήσεων είναι να αξιολογηθεί η κριτική σκέψη, η επιχειρηματολογία και η ανάλυση, καθώς και ο τρόπος λήψης αποφάσεων με βαθμό επικινδυνότητας. Ο κάθε εξεταστής βαθμολογεί έναν εξεταζόμενο, αλλά τα προσόντα και οι ικανότητες του ατόμου αξιολογούνται από μια σωρεία ασκήσεων.
Η επιτυχία των Κέντρων Αξιολόγησης, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την οργανωτική προετοιμασία της επιχείρησης. Ο εργοδότης πρέπει να κάνει την κατάλληλη προετοιμασία ξεκινώντας από τον προσδιορισμό των αναγκών και καθηκόντων της θέσης εργασίας. Ακολούθως, χρειάζεται η σωστή επιλογή των εξεταστών και της διαδικασίας αξιολόγησης.
Τα κέντρα αυτά είναι σε θέση να παρέχουν και να ‘προβλέπουν’, μεσοπρόθεσμα, την απόδοση και τις ικανότητες του κάθε υποψήφιου. Η μέθοδος αυτή, προσφέρει, μεν, αξιολογήσεις με θετικές προβλέψεις, αλλά παράλληλα, μετά το πέρας των εξετάσεων κάποια στελέχη αποθαρρύνονται από τη μη επιλογή τους στην επιδιωκόμενη θέση. Κατ’ επέκταση, ο εργοδότης πρέπει να κάνει τις ανάλογες προετοιμασίες πριν τις αξιολογήσεις και να λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για τόνωση του ηθικού των στελεχών του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου