Η οικονομική κρίση που διανύουμε ‘ανάγκασε’ εταιρείες να προγραμματίζουν αλλαγές στο επιχειρησιακό και εργασιακό τους περιβάλλον. Περικοπές μισθών, τερματισμοί συμβολαίων, αναδιάρθρωση της εταιρείας, απόσυρση μη κερδοφόρων προϊόντων από την αγορά, κατάργηση κάποιων τομέων σε επιχειρήσεις, όλα είναι πιθανά σενάρια αλλαγών σε μια εταιρεία.
Η αλλαγή από τη φύση της προκαλεί αβεβαιότητα και ανασφάλεια ως προς το τι θα χρειαστεί κάποιος να αντιμετωπίσει. Όπως, όμως, τις πλείστες διεργασίες των επιχειρηματικών κύκλων, το αποτέλεσμα της διαχείρισης της αλλαγής, εξαρτάται από τον τρόπο που θα οργανωθεί και θα προετοιμαστεί η ίδια εταιρεία για την επικείμενη αλλαγή. Η διαχείριση της αλλαγής αποτελεί ένα ευαίσθητο εγχείρημα, το οποίο πρέπει να μελετηθεί προσεγμένα για να αποφευχθούν πιθανοί κίνδυνοι και προβλήματα.
Αν για παράδειγμα η προτεινόμενη αλλαγή είναι η χρήση τεχνολογιών σε παντός είδους διεργασίες της εταιρείας, η επιτυχία της διαχείρισης της αλλαγής αυτής αρχικά θα διαφανεί από τη λειτουργία των τεχνολογιών, αλλά στη συνέχεια θα εξαρτηθεί και από την αποδοχή τους από τους εμπλεκόμενους της εταιρείας (εργαζόμενους, μέτοχους, πελάτες κτλ.).
Η διαχείριση της αλλαγής είναι ουσιαστικά η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την επιτυχημένη μετάβαση από μία κατάσταση που επικρατεί (π.χ γραφομηχανή) σε μια νέα κατάσταση (π.χ. ηλεκτρονικός υπολογιστής). Ο διευθύνων της εταιρείας αναλαμβάνει το ρόλο του και προετοιμάζει κατάλληλα το προσωπικό του για να δεχτεί τη νέα κατάσταση, για παράδειγμα, να παρέχει μαθήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών στους εργαζόμενους του προτού εγκατασταθούν οι υπολογιστές στην εταιρεία.
Η διαχείριση αλλαγής χρειάζεται μια οργανωμένη προετοιμασία ώστε να μπορέσει η εταιρεία να ανταπεξέλθει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την αλλαγή. Χρειάζονται γνώσεις για την προετοιμασία, χρειάζονται ικανότητες για την εφαρμογή των αλλαγών και καινοτομιών και, τέλος, απαιτείται η ενίσχυση και η ευαισθητοποίηση για να διατηρηθεί και να γίνει αποδεκτή η αλλαγή.
Η αλλαγή από τη φύση της προκαλεί αβεβαιότητα και ανασφάλεια ως προς το τι θα χρειαστεί κάποιος να αντιμετωπίσει. Όπως, όμως, τις πλείστες διεργασίες των επιχειρηματικών κύκλων, το αποτέλεσμα της διαχείρισης της αλλαγής, εξαρτάται από τον τρόπο που θα οργανωθεί και θα προετοιμαστεί η ίδια εταιρεία για την επικείμενη αλλαγή. Η διαχείριση της αλλαγής αποτελεί ένα ευαίσθητο εγχείρημα, το οποίο πρέπει να μελετηθεί προσεγμένα για να αποφευχθούν πιθανοί κίνδυνοι και προβλήματα.
Αν για παράδειγμα η προτεινόμενη αλλαγή είναι η χρήση τεχνολογιών σε παντός είδους διεργασίες της εταιρείας, η επιτυχία της διαχείρισης της αλλαγής αυτής αρχικά θα διαφανεί από τη λειτουργία των τεχνολογιών, αλλά στη συνέχεια θα εξαρτηθεί και από την αποδοχή τους από τους εμπλεκόμενους της εταιρείας (εργαζόμενους, μέτοχους, πελάτες κτλ.).
Η διαχείριση της αλλαγής είναι ουσιαστικά η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την επιτυχημένη μετάβαση από μία κατάσταση που επικρατεί (π.χ γραφομηχανή) σε μια νέα κατάσταση (π.χ. ηλεκτρονικός υπολογιστής). Ο διευθύνων της εταιρείας αναλαμβάνει το ρόλο του και προετοιμάζει κατάλληλα το προσωπικό του για να δεχτεί τη νέα κατάσταση, για παράδειγμα, να παρέχει μαθήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών στους εργαζόμενους του προτού εγκατασταθούν οι υπολογιστές στην εταιρεία.
Η διαχείριση αλλαγής χρειάζεται μια οργανωμένη προετοιμασία ώστε να μπορέσει η εταιρεία να ανταπεξέλθει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την αλλαγή. Χρειάζονται γνώσεις για την προετοιμασία, χρειάζονται ικανότητες για την εφαρμογή των αλλαγών και καινοτομιών και, τέλος, απαιτείται η ενίσχυση και η ευαισθητοποίηση για να διατηρηθεί και να γίνει αποδεκτή η αλλαγή.
(Φιλελεύθερος, 5 Ιουλίου 2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου