15 Μαρ 2009

Η τεχνική των ‘5 Γιατί’

Μεγάλες επιχειρήσεις χρησιμοποίησαν διαφορετικές τεχνικές ως μέσο διαχείρισης για την εξεύρεση των λόγων ύπαρξης κάποιου προβλήματος. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως και η Toyota Production System, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 έθεσαν σε ισχύ την απλή μέθοδο των ‘5 Γιατί’, παρόμοια με το ‘Διάγραμμα του Ishikawa’ που χρησιμοποίησε η Mazda μια δεκαετία περίπου πριν.

Η τεχνική των ‘5 γιατί’ είναι μια απλή μέθοδος ερωτοαπαντήσεων που εξυπηρετεί στην εύρεση της πηγής ενός προβλήματος που έχει προκύψει σε μια επιχείρηση, κυρίως σε καθημερινές διεργασίες. Θέτοντας το πρώτο γιατί, θα προκύψει ένα δεύτερο και από εκεί ένα τρίτο κτλ., δίνοντας μια σειρά απαντήσεων που θα βοηθήσει την επιχείρηση να αναγνωρίσει τη πηγή μιας δυσλειτουργίας αλλά ίσως και άλλα προβλήματα που μπορεί να μην είναι γνωστή η ύπαρξη τους.

Οι αλυσιδωτές ‘Γιατί’-ερωτήσεις προσφέρουν τη δυνατότητα στην επιχείρηση μιας γρήγορης τεχνικής επίλυσης καθημερινών προβλημάτων, χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερα μέσα ή στατιστικές αναλύσεις και προσδιορίζοντας ακόμα και τη σχέση μεταξύ διαφορετικών πηγών προβλημάτων.

Η τεχνική ξεκινάει από το αποτέλεσμα μιας διεργασίας/δραστηριότητας. Παραδείγματος χάριν, ‘Γιατί ο πελάτης είναι δυσαρεστημένος; Διότι καθυστέρησε η παροχή της υπηρεσίας μας’, ‘Γιατί καθυστέρησε η παροχή; Διότι δεν προλάβαμε το χρονοδιάγραμμα’, ‘Γιατί δε το προλάβαμε; Διότι δεν υπολογίσαμε σωστά το χρόνο που χρειαζόταν’, και συνεχίζοντας τα γιατί και τα διότι θα προκύψει ίσως ότι υπάρχει υποστελέχωση ή υπερδέσμευση με πελάτες ή ότι τα χρονοδιαγράμματα ήταν ασφυκτικά και πιεστικά.

Τα ‘5 Γιατί’ μπορούν να αποτελέσουν μια χρήσιμη τεχνική χωρίς όμως να αποτελεί την μέθοδο που θα επιλύσει σοβαρά και περίπλοκα προβλήματα μιας επιχείρησης. Ρωτώντας τα σωστά γιατί, θα εξαχθούν και οι σωστές απαντήσεις που θα οδηγήσουν στη ρίζα του προβλήματος, προσέχοντας να μη λοξοδρομήσει η διαδικασία και να μη περιπλεχτεί περισσότερο το πρόβλημα.
(Φιλελεύθερος, 15/03/09)

Δεν υπάρχουν σχόλια: