Η μέθοδος Management by Objectives είναι ουσιαστικά μια διαδικασία συμφωνίας κάποιων βασικών στόχων, τους οποίους τόσο τα διευθυντικά στελέχη όσο και οι εργαζόμενοι ακολουθούν. Η διαδικασία αυτή εν μέρει ‘προκαλεί’ τους εμπλεκόμενους να λειτουργήσουν ομαδικά και να αποφασίσουν σε μια από κοινού κατευθυντήρια γραμμή για την επιχείρηση.
Σημαντικό μέρος της μεθόδου είναι το γεγονός ότι ανά πάσα στιγμή υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης της πραγματικής απόδοσης του κάθε εργαζόμενου με εκείνη που είχε τεθεί ως προσδοκώμενο επίπεδο. Η διαχείριση μέσω στόχων ενδυναμώνει την παρέμβαση του εργαζόμενου, αυξάνοντας έτσι την ικανοποίηση και το αίσθημα της δέσμευσης του. Οι στόχοι που αποφασίζονται, κάποιες φορές δεν βασίζονται σε πραγματικούς αριθμούς, όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των πόρων. Κάποιοι θεωρούν ότι η διαδικασία αυτή, λόγω του ότι γίνεται σύγκριση με την ιδεατή απόδοση του εργαζόμενου, επικεντρώνεται στο τι θα έπρεπε ο εργαζόμενος να είναι και όχι στο τι θα έπρεπε να είχε κάνει. Συμπληρώνοντας την άποψη αυτή, μέσω της σύγκρισης των αποδόσεων, δεν διαφαίνεται τελικά πως αντεπεξήλθε ο εργαζόμενος σε εμπόδια και δυσκολίες της πραγματικής καθημερινότητας.
Στην αντίπερα όχθη, τάσσονται όσοι πιστεύουν ότι η διαχείριση μέσω στόχων βελτιώνει, επίσης, την επικοινωνία και τη συνεργασία, καθώς, προγραμματίζονται συναντήσεις μεταξύ ανώτερων στελεχών και εργαζομένων και είναι περίπου ‘υποχρεωτική’ η διατήρηση καλών σχέσεων. Η διαδικασία της διαχείρισης μέσω στόχων καθορίζεται μέσα σε χρονικά πλαίσια και ο εργαζόμενος αναλαμβάνει να εκπληρώσει τους στόχους που καθορίστηκαν. Μέσω της μεθόδου αυτής προέκυψε στην πορεία η έννοια των στόχων SMART, δηλαδή οι στόχοι να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, επιτεύξιμοι, σχετικοί και συνδεδεμένοι με το χρόνο.
Η διαχείριση μέσω στόχων είναι απαραίτητη σε τομείς όπως της καινοτομίας, της παραγωγικότητας, των φυσικών και οικονομικών πόρων κτλ και πρέπει να επικεντρώνονται στο αποτέλεσμα των πράξεων.
Σημαντικό μέρος της μεθόδου είναι το γεγονός ότι ανά πάσα στιγμή υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης της πραγματικής απόδοσης του κάθε εργαζόμενου με εκείνη που είχε τεθεί ως προσδοκώμενο επίπεδο. Η διαχείριση μέσω στόχων ενδυναμώνει την παρέμβαση του εργαζόμενου, αυξάνοντας έτσι την ικανοποίηση και το αίσθημα της δέσμευσης του. Οι στόχοι που αποφασίζονται, κάποιες φορές δεν βασίζονται σε πραγματικούς αριθμούς, όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των πόρων. Κάποιοι θεωρούν ότι η διαδικασία αυτή, λόγω του ότι γίνεται σύγκριση με την ιδεατή απόδοση του εργαζόμενου, επικεντρώνεται στο τι θα έπρεπε ο εργαζόμενος να είναι και όχι στο τι θα έπρεπε να είχε κάνει. Συμπληρώνοντας την άποψη αυτή, μέσω της σύγκρισης των αποδόσεων, δεν διαφαίνεται τελικά πως αντεπεξήλθε ο εργαζόμενος σε εμπόδια και δυσκολίες της πραγματικής καθημερινότητας.
Στην αντίπερα όχθη, τάσσονται όσοι πιστεύουν ότι η διαχείριση μέσω στόχων βελτιώνει, επίσης, την επικοινωνία και τη συνεργασία, καθώς, προγραμματίζονται συναντήσεις μεταξύ ανώτερων στελεχών και εργαζομένων και είναι περίπου ‘υποχρεωτική’ η διατήρηση καλών σχέσεων. Η διαδικασία της διαχείρισης μέσω στόχων καθορίζεται μέσα σε χρονικά πλαίσια και ο εργαζόμενος αναλαμβάνει να εκπληρώσει τους στόχους που καθορίστηκαν. Μέσω της μεθόδου αυτής προέκυψε στην πορεία η έννοια των στόχων SMART, δηλαδή οι στόχοι να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, επιτεύξιμοι, σχετικοί και συνδεδεμένοι με το χρόνο.
Η διαχείριση μέσω στόχων είναι απαραίτητη σε τομείς όπως της καινοτομίας, της παραγωγικότητας, των φυσικών και οικονομικών πόρων κτλ και πρέπει να επικεντρώνονται στο αποτέλεσμα των πράξεων.
(Φιλελεύθερος, 9/08/2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου