Η θεωρία του Maslow, ενώ παραπέμπει στη ψυχολογία ενός ατόμου, πολλοί είναι αυτοί που θεώρησαν τη θεωρία χρήσιμη και στην πράξη. Σε περιπτώσεις που στελέχη επιχειρήσεων αναζητούν τι θα ικανοποιούσε τους πελάτες τους, ή σε περιπτώσεις που η υπηρεσία ανθρωπίνου δυναμικού μιας εταιρείας, αναζητεί να δώσει κίνητρα στους εργαζόμενους, η θεωρία της ιεραρχίας των αναγκών, για πολλούς, έχει κριθεί κατάλληλη.
Η θεωρία αυτή πρωτοεμφανίστηκε πριν κάποιες δεκαετίες, και σκοπό είχε να αναδείξει την ανθρώπινη παροχή κινήτρων. Στα χαμηλά επίπεδα της πυραμίδας του Maslow, περιλαμβάνονται οι φυσικές ανάγκες, όπως το νερό, η αναπνοή, οι σεξουαλικές σχέσεις, η τροφή κτλ. Ακολουθεί η κατηγορία των αναγκών σχετικά με την ασφάλεια του ατόμου, δηλαδή, ασφάλεια της ατομικής του ακεραιότητας, της εργασίας του, των πόρων του, της οικογένειας του, και της υγείας του. Τα επόμενα δύο επίπεδα αφορούν την αγάπη, τη φιλία και τη σεξουαλικότητα, καθώς και την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση. Σκοπό έχουν να εκπληρώσουν την ανάγκη της ομαδικότητας, της ένταξης σε ένα σύνολο και παράλληλα, του σεβασμού και της αλληλοεκτίμησης.
Η κορυφή της πυραμίδας, περιλαμβάνει εκείνα τα χαρακτηριστικά που ολοκληρώνουν το χαρακτήρα ενός ατόμου, εννοώντας την ηθική, τη δημιουργικότητα, τον αυθορμητισμό, την απουσία προκαταλήψεων, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η αίσθηση του χιούμορ κοκ.
Στα πλαίσια του μάρκετινγκ και των εργασιακών επιστημών, η ιεράρχηση των αναγκών υπήρξε σημαντική. Αν μια επιχείρηση πετύχει την εκπλήρωση των πιο πάνω αναγκών με ένα προϊόν, ο καταναλωτής/πελάτης θα προτιμήσει το προϊόν της συγκριτικά με εκείνο που δεν ικανοποιεί τα θέλω και τις αναμενόμενες προσδοκίες του. Η θεωρία αυτή, παρότι υπήρξε βασική για την κατανόηση των αναγκών, δεν βρήκε απήχηση από όλους, με κύρια την ομάδα εκείνων που θεωρούν ότι οι φυσικές ανάγκες δεν μπορούν να συγκρίνονται και να κατηγοριοποιούνται όπως οι υπόλοιπες.
Η θεωρία αυτή πρωτοεμφανίστηκε πριν κάποιες δεκαετίες, και σκοπό είχε να αναδείξει την ανθρώπινη παροχή κινήτρων. Στα χαμηλά επίπεδα της πυραμίδας του Maslow, περιλαμβάνονται οι φυσικές ανάγκες, όπως το νερό, η αναπνοή, οι σεξουαλικές σχέσεις, η τροφή κτλ. Ακολουθεί η κατηγορία των αναγκών σχετικά με την ασφάλεια του ατόμου, δηλαδή, ασφάλεια της ατομικής του ακεραιότητας, της εργασίας του, των πόρων του, της οικογένειας του, και της υγείας του. Τα επόμενα δύο επίπεδα αφορούν την αγάπη, τη φιλία και τη σεξουαλικότητα, καθώς και την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση. Σκοπό έχουν να εκπληρώσουν την ανάγκη της ομαδικότητας, της ένταξης σε ένα σύνολο και παράλληλα, του σεβασμού και της αλληλοεκτίμησης.
Η κορυφή της πυραμίδας, περιλαμβάνει εκείνα τα χαρακτηριστικά που ολοκληρώνουν το χαρακτήρα ενός ατόμου, εννοώντας την ηθική, τη δημιουργικότητα, τον αυθορμητισμό, την απουσία προκαταλήψεων, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η αίσθηση του χιούμορ κοκ.
Στα πλαίσια του μάρκετινγκ και των εργασιακών επιστημών, η ιεράρχηση των αναγκών υπήρξε σημαντική. Αν μια επιχείρηση πετύχει την εκπλήρωση των πιο πάνω αναγκών με ένα προϊόν, ο καταναλωτής/πελάτης θα προτιμήσει το προϊόν της συγκριτικά με εκείνο που δεν ικανοποιεί τα θέλω και τις αναμενόμενες προσδοκίες του. Η θεωρία αυτή, παρότι υπήρξε βασική για την κατανόηση των αναγκών, δεν βρήκε απήχηση από όλους, με κύρια την ομάδα εκείνων που θεωρούν ότι οι φυσικές ανάγκες δεν μπορούν να συγκρίνονται και να κατηγοριοποιούνται όπως οι υπόλοιπες.
(Φιλελεύθερος, 7/02/2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου